Hommage aan een te jong gestorven kunstenares

Jonge kunstenaars en gevestigde waarden, Belgische en internationale talenten: bij Geukens & De Vil gaan ze hand in hand. Voor de nieuwe tentoonstelling Over my (dead) body treden drie vrouwelijke kunstenaars met elkaar in dialoog. Sofie Muller (°1974), Katya Ev (°1983) en de vorig jaar overleden Oxana Shachko (1987-2018) werken rond de thematiek van het vrouwelijk lichaam. De onderlinge cohesie van hun werk wordt versterkt door een gemeenschappelijk gebruik van natuurlijke materialen: bloed op albast, melk op hout en eigeel, tempera en goud op hout. Het is voor de eerste keer sinds haar overlijden dat er werk van de controversiële activiste Shachko wordt getoond.
In 1998 openden kunsthistorica’s Yasmine Geukens en Marie-Paule De Vil een galerie in Knokke. Acht jaar later besloten ze een tweede locatie te openen op het Antwerpse Zuid, op dat moment de place-to-be voor minder traditionele kunststromingen. Toen de kunstscène er wat wegdeemsterde, zochten en vonden ze in 2015 de huidige locatie aan de Leopoldplaats, in de schaduw van de Nationale Bank. De hoge plafonds en spierwitte muren van het pand lenen zich perfect om de kunstkeuze van beide dames tot volle bloei te laten komen. Hun visie is duidelijk. Geukens & De Vil exposeren niet alleen gevestigde waarden als Sofie Muller, Marthe Wéry en Philip Aguirre y Otegui, maar focussen evenzeer op jong talent. Aansluitend bieden ze gastcurators de mogelijkheid om een tentoonstelling uit te werken.

FEMINISTISCHE ICONEN

Voor de titel van de tentoonstelling Over my (dead) body heeft gastcurator Azad Asifovich zich gebaseerd op een werk van Mona Hatoum: een fotoprint waarop het gelaat van deze Palestijns-Britse kunstenares in profiel te zien is, met een speelgoedsoldaatje dat op haar neus ten strijde trekt. Het gezicht vertoont een grimas alsof er een vervelende vlieg op zit. Via de tussenschakeling van haar eigen lichaam verenigt Hatoum in dit beeld de symbolisch zwaar geladen titelspreuk met een cynisch gevoel voor humor.
Centraal in de tentoonstelling staat het werk van de Oekraïense Oxana Shachko. Voor de eerste keer sinds haar plotse overlijden in 2018 wordt een unieke selectie van haar feministische iconen getoond. Deze werken stellen op radicale wijze het vrouwenlichaam tentoon in confrontatie met streng orthodoxe dogma’s. Maria gehuld in een boerka en engelen met duidelijk vrouwelijke gelaatstrekken zijn maar enkele voorbeelden. Tegelijkertijd zijn de werken getuigenissen van Shachko’s eigen fysisch en psychisch lijden als kunstenares en als activiste.

Femen (Oxana Shachko rechts)

In 2008 was ze mede-oprichtster van het radicaalfeministische Femen, dat internationale faam verwierf door de controversiële protestacties van de jonge vrouwelijke actievoersters. Met bloemenkransen in het haar en scherpe uitspraken op hun naakte
borsten protesteerden ze tegen het heersende patriarchaat, seksuele uitbuiting van vrouwen, dictatorschap en religie. In 2014 werkte Shachko samen met de filmmaker Alain Margot voor de met prijzen overladen documentaire Je suis Femen. Tijdens de expo bij Geukens & De Vil treedt haar iconoclastische kunst in dialoog met werk van Sofie Muller en Katya Ev.

BED GEVULD MET MELK
De antropomorfe tekeningen van Sofie Muller tonen het menselijk lichaam in vele hoedanigheden: lichamen naast elkaar geplaatst, levenloze lichaamsdelen, droomlandschappen of studies van de menselijke anatomie. Voor deze expo slaat Muller nieuwe wegen in. Met bloed beschildert ze albasten dragers, een handeling die doet denken aan heidense offertradities. In deze werken en haar tekeningen en schilderijen toont Muller de kwetsbaarheid van het lichaam in al zijn vitaliteit.

Sofie Muller, zonder titel, 2019, bloed van de kunstenaar op albast, 29,7 x 21 cm, Courtesy the artist/Geukens & De Vil

Ten slotte voert de Frans-Russische kunstenares Katya Ev bezoekers met haar werk Untitled (the dwell) mee van het prille levensbegin tot het onvermijdelijke einde. Ze brengt haar boodschap in de vorm van een geraamte van een houten bed dat gevuld is met melk. Het rimpelloze melkoppervlak, gevat in het keurslijf van het bed, reflecteert als een spiegel voor de toeschouwer. Het is echter een spiegel die geen natuurgetrouwe weergave biedt. Het werk vormt een directe confrontatie met symbolische connotaties: het bed als plaats van intimiteit, het bed als plaats van kwetsbaarheid, als plaats van ziekte en dood; melk als eerste vorm van voeding via de moedermelk. Het bed als alfa en omega.

Katya EV, Untitled (the dwell), 2009, melk, bed, 220 x 90 x 45 cm, Courtesy the artist/Geukens & De Vil

OXANA SHACHKO, SOFIE MULLER, KATYA EV. OVER MY (DEAD) BODY
Nog tot 22.06.2019 Geukens & De Vil, Antwerpen Leopoldplaats 12, Antwerpen (1ste verdieping)
http://www.geukensdevil.com
In augustus opent in de galerie in Knokke (Zeedijk 735) een expo van de Amerikaanse kunstenares Martha Tuttle (°1989).

Dit artikel verscheen in 100% Expo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s