column

Mario Testino richt zijn lens op het Oosten

Het werd even stil rond de bekende (mode)fotograaf Mario Testino nadat 13 mannelijke modellen en voormalige assistenten hem beschuldigden van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De professionele toekomst en artistieke nalatenschap van Testino kwamen onder vuur. Maar met een nieuwe naam in zijn ‘handdoekenreeks’ en een tentoonstelling in de Londense Hamilton Gallery bewijst de kunstenaar terug te zijn.

Op 9 oktober postte Testino op Instagram een foto van een naakte Kim Kardashian, alleen gehuld in een badjas. Zij was de 153ste beroemdheid die op deze manier voor zijn lens verscheen. Pikant feit is wel dat KK die normaal haar ganse leven via de sociale media deelt, de foto niet heeft gedeeld op haar account noch heeft ‘geliked’ op Testino’s Instagram. Met kleine stappen treedt de kunstenaar opnieuw in het voetlicht.

Met de tentoonstelling East richt Testino zijn blik op het verre oosten. Het is een dubbele blik waarbij mens en natuur de hoofdrol spelen. In 18 foto’s passeren zowel fragiele Japanse bloemen op rijk vergulde kamerschermen als kleurrijk getatoeëerde mannen in innige verstrengeling.

Voor de bloemenportretten haalde Testino de mosterd bij de traditionele ‘ukiyo-e’ of ‘prenten van de vliedende wereld’, die een grote invloed hadden op de Europese kunst van het fin de siècle. De haarscherpe foto’s dwingen je gewoon tot stilstand in het gedempte licht van de galerij. De pastelkleurige soberheid van de seizoenbloemen vormen een schril contrast met de gulden achtergrond van de kamerschermen.

De tederheid van de bloemen gaat in confrontatie met de felgekleurde mannenlichamen in de andere ruimte van de galerij. Elke man werd getatoeëerd door de meest bekende Irezumi (wat best vertaald wordt als ‘inbrengen van inkt’) -kunstenaar in Japan. Horiyoshi III, de vakman-kunstenaar, is slechts de tweede tatoeëerder die deze eretitel in ontvangst mocht nemen. Kennis, ervaring en improvisatie liggen aan de basis van zijn pijnlijke en tijdrovende creaties. De prachtige tatoeages die uit de geest van Horiyoshi III ontspruiten, zien echter zelden het zonlicht. De huidschilderijen werden op het einde van de 19e eeuw bij wet verboden en worden tot op heden nog steeds in verband gebracht met de Yakuza, de Japanse maffia. Net daardoor worden deze beelden dubbel beladen. Testino toont niet alleen een beeld van de Japanse cultuur dat zelden het daglicht ziet, maar voegt daar nog een extra dimensie aan toe door de mannelijke lichamen in intieme poses te fotograferen.

In deze kleine tentoonstelling bewijst Testino niet alleen een oog te hebben voor zwart-witbeelden van beroemdheden, maar ook voor de delicate en felle kleurenpracht van het Verre Oosten. Combineer dit met de serene stilte in de galerij en je hebt een prachtige locatie om even te ontsnappen aan de kerstdrukte die zich enkele straten verder afspeelt.

Mario Testino: East
Nog tot 18 januari in Hamiltons Gallery , London
https://www.hamiltonsgallery.com/exhibitions/127_mario-testino/overview/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s