Geen Oscar voor Wim Delvoye

Zoals verwacht is Nomadland de terechte winnaar van de Oscars geworden, maar wellicht had regisseur Kaouther Ben Hania ook gehoopt dat hij bij de 93ste Oscaruitreiking het felbegeerde beeldje in ontvangst mocht nemen voor zijn film L’homme qui a vendu sa peau. Dichter bij huis zal Wim Delvoye wellicht ook de awards bekeken hebben. De film is immers niet alleen gebaseerd op een werk van hem, maar de kunstenaar speelt er zelfs ook een kleine cameorol in.

De film wordt omschreven als een verhaal over burgeroorlog, liefde en baanbrekende hedendaagse kunst. Maar in Vlaanderen zal de film vooral de nodige aandacht krijgen door de vertolking van Koen De Bouw, die met zijn personage Jeffrey Godefroi in de huid van Wim Delvoye kruipt. De hoofdrol van de prent is weggelegd voor de jonge Syrische vluchteling Sam Ali (Yahya Mahayni) die in een Faustiaanse twist niet zijn ziel maar zijn huid verkoopt. De tatoeage op zijn rug maakt hem tot een levend kunstwerk. Het wrange van de situatie is dat de vluchteling die droomde van Europa maar de poort gesloten zag, plots de deuren van galerieën wereldwijd ziet openzwaaien. Als levend kunstwerk is hij plots een waardevol voorwerp geworden dat niet aan reisrestricties onderworpen is.

L’homme qui a vendu sa peau is gebaseerd op het werk Tim (2007) waarbij Wim Delvoye de rug van Tim Steiner tatoeëerde en het werk vervolgens verkocht aan de Duitse verzamelaar Rik Reinking voor 150.000 euro. Voor deze ingreep/performance kreeg Steiner zelf een derde van de aankoopprijs. Er waren wel twee voorwaarden. Hij moest zich minstens drie keer per jaar laten tentoonstellen in musea en, iets morbieder, na zijn dood moet zijn huid bewaard en ingelijst worden voor de verzamelaar.  Pittig detail: Delvoye zelf speelt in de film een cameorol als verzekeringsagent die een polis afsluit om het ‘kunstwerk’ te verzekeren en geconfronteerd wordt met een conservatieprobleem: het kunstwerk krijgt last van acné.

Met deze film slaagt Kaouther Ben Hania slaagt er in om twee belangrijke topics van de 21ste eeuw te verweven: de kunstwereld en de vluchtelingencrisis. Boeiend, maar blijkbaar niet voldoende om met een Oscar beloond te worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s